tisdag 2 juni 2009

Åtelbelysning

Jag hittar ingenting vettigt att köpa som vi vill ha det.

Ett svagt ljus som tänds vid skymning och laddas av solcell ( i största möjliga mån)

Det närmsta man kommer är trädgårdsbelysningar, har köpt 4st vanliga små som sticks ner i marken, men det är ett mycket blygsamt ljus.. Dessutom blir de lite trixiga att bygga om.

Köpte även en modell med mindre solcellspanel med ett litet batteri med en 48 diodslinga, den är nog inte långt ifrån något som kan vara användbart.
Hade nog varit helt ok om man seriekopplat 2st och köpt andra lampor. Men jag vet ingenting om hur man gör det så att det fungerar...
Testar lite, den klarade av en längre tids vattenspolning iaf! Tänds dock onödigt tidigt, det är inte speciellt mörkt när den går igång.
Kanske den har gjort åt med den mesta strömmen innan det är mörkt. Ljuset är svagt, men om jag kan bygga in dioderna på något som reflekterar och styr ljuset kanske den kan vara ok, eller om jag dissar slingan och införskaffar ett par LED´s till den ist.
Ska köpa ett gäng om jag finner i rätt volt.

Har frågat på elektronikforum, men får inte några vettiga svar ang bygga en egen (var köpa delar och hur man löder ihop det hela) Om man köper seriösa delar blir det dyrt... för dyrt.
Solcellspanel, batteri, skymningsrelä, laddningsrelä, LED´s och dosor.....

Elmiamässan hade en som verkade ok för knappt en tusing, men efter mailkontakt så verkar även den vara av typen rörelsesensor, vilket vi inte vill ha.

Nå, jag forskar vidare, höstmörkret närmar sig!

4 kommentarer:

Kvistabo´n. sa...

Gå in på www.almogejakt.se Deras tror ja på..

pettz sa...

Det är en 12v lampa med ett relä..

Man behöver ju solcellspanel batteri laddrelä mm

1400:- för det är ju löjligt.

Unknown sa...

Jag skull rekommendera dig att gå in på ebay.com .Där kommer du att hitta både lampor. slingor. fjär dimmer .rörelsedeckare för tolv volt samt billiga sol laddare för bilbatteriet .
Man betalar med PAYPAL ett säkert sätt att betala på nätet .Jag har köpt mina åtel belysningar där för skit summa .Dyrast på mina åtlar har varit bilbatteriet .
Mvh Mikael w

Mats sa...

Jag har byggt massor med belysningar så bara att du hör av dig om du är intresserad.Min mail är bbking10mbit@hotmail.com.


Mvh Mats