lördag 29 augusti 2009

Bockmöte

Efter att purschat en timma satte jag mig i ett torn, för övrigt det enda vi har på den lilla marken. Efter tio minuter skymtade jag något ca 150m bort, trodde ett par minuter att det var ett smaldjur, men såg sedan de små hornen. Avståndet var inget problem egentligen, men hyggesgräset och en del buskar och träd gjorde att jag ville försöka smyga på den. Under ansmygningen kunde jag inte se djuret då det stod neråt och skymt, så det blev ganska spännande den sista biten, trodde att han hört mig och stuckit, men hade bara gått 30m åt vänster från där jag sist hade sett den. Var oerhört varsk, och jag fällde inte ut stödbenen helt tyst då jag kände att det började bli bråttom. När jag väl fick ordning på mig drog han iväg i en halvcirkel runt mig, stannade ca 70m från mig och jag sköt direkt. Kulan gick in i stickhålet, tog hjärta och lungor, och gick ut något bakom sedvanliga stället, men inte mycket, och det tog ingenting i vommen. Han föll död på fläcken. Min hund Molle fick spåra och nosa på den när jag kom hem, jag spelade intresserad och glad och bjöd på köttbullebitar när hunden cirklade runt bocken, småmorrande och lite skällande. Vet inte riktigt hur detta första mötet med rå spelar in på honom, men hoppas han upplevde det intressant!
Varit ute varje dag sedan 16 aug, så det blev en liten sten från bröstet nu, ett rätt fint jaktminne tack vare ansmygningen.


Inga kommentarer: