måndag 20 augusti 2012

Augustibock

Tidigt på morgonen den 16:de augusti parkerade jag bilen, och började smyga till passet. Bara efter några meter började det fnysa i sädesåkern jag gick bredvid, troligtvis var det en gris. Trots att det var ett tag till soluppgången så var det tillräckligt ljust ute för att ganska lätt kunna se ev djur. När jag närmade mig vallen jag hade som pass, såg jag ett smaldjur stå ganska nära vägen. Jag lyckades givetvis inte smyga förbi obemärkt, så den började springa längs vallen lite oroligt, samtidigt skällde ett rå ut mig någonstans bakom mig. Jag fortsatte till tornet och gjorde mig iordning. Skön morgon, diset drog fram och skymde sikten betydligt under timman vid soluppgången. Vid 06 kom smaldjuret ut igen, hon gick och betade mer än 150m bort. Kvart i sju fick hon plötsligt sällskap, av en bock. Solen steg precis över trädtopparna och bländade mig, så jag fick vänta ett tag tills solen kom bakom en björk, bocken var ca 130m ifrån mig när jag sköt. Den ramlade direkt. Ganska fin sexa.



På lördagskvällen den 18:de augusti gick jag till ett hygge och satte mig i skogskanten, hade ca 125m öppet i en halvcirkel. Gick ut ganska tidigt och fick sannerligen slåss mot myggen, måste skaffa ett bra myggmedel... när solen gick ner hade min kropp fått nog, och jag blev tvungen att ställa mig upp, strax efter hörde jag ett djur gå i änden på hygget, och jag satte mig ner igen. Ett rådjur skymtade mellan träden, och så fort den kom ut på hygget såg jag att det var en bock. Han hade ganska bra fart framåt, min bössa stod på bipods med pipan åt annat håll, och när jag flyttade den hörde han mig. Jag satt ganska öppet och bocken ställer sig och stirrar på mig. Jag osäkrar men kan inte skjuta då det är en gren som sticker upp i vägen för kulan. Han fortsätter i rask takt över hygget, men stannar igen efter femtio meter, och jag skjuter. Han gör en lov och springer tillbaka dit han kom ifrån, men strax innan träden ser jag att han mår dåligt. Jag går dit och hittar honom 20m från hyggeskanten. Han sprang ca 100m efter skott. Kan vara en retur, mycket dåliga tänder.

Inga kommentarer: