fredag 11 december 2009

Älg!

Ännu en jaktdag efter älg påbörjades. Mikaels hundar drev ko och kalv, stod still ibland, men kom allt närmare där jag stod på en höjd 50m från landsvägen, var mycket spännande! När drevet var mycket nära men ändå gick i alltför tät skog skyndade jag mig ner till vägen för att varna bilister. Drevet bröts då det gick ur såten, och det blev fikapaus. Jag och hundföraren gick mot nästa såt, vi såg då en ensam ko nära det torn där jag satte mig. Hunden sattes på färska älgspår från ko med två kalvar, tyvärr gick även det ur såten. Hundföraren gick ett drev och fick upp två tjurar till en passkytt, men ingen kalv kom med. Där jag suttit hade inte hänt mycket, men det började knaka i skogen, alltför ljudligt för att kunna vara något annat än älg. Dröjde inte länge innan jag skymtade två älgar som följde trädgränsen vid hygget där jag satt. Pulsen blev hög då de kom ut mot mig och stannade till med bredsida. Blev lite osäker då de var nästan jämstora kalvar utan kon. Jag sköt den mindre av dem som gick ca 20m innan den föll. Den andra kalven stod kvar några sekunder innan den sprang tillbaka in i skogen. När jag kom fram till kalven började kon kalla på dem, kalven som hade ställt sig i skogskanten sprang genast bort mot kon. Vi såg tio olika älgar under dagen.

Tjurkalv 88kg

2 kommentarer:

Richard sa...

Grattis till kalven! Men vad är det för extra prylar som är på vapnet? ser ut som ett hemma gym med vikter, pinnar och remmar kors och tvärs.

pettz sa...

Den blev lite topprank med den tunga meoptan, så jag var tvungen sätta på lite annat junk för att kompensera! =)