måndag 8 februari 2010

Lyckad älgjakt i Strömsund!


Jag satt på en myr med sikt åt vänster och höger på ca 170m, framåt var skogen som en vägg 20m bort, bakåt fanns några luckor så man kunde se ca 100m. På sådana här pass blir det som en tennismatch, mycket vridande på huvudet, klockan var strax efter 08.30 och jag vred huvudet åt höger och såg något misstänkt, efter en liten stund konstaterade jag att det var 2 kalvar jag såg, kon hade redan passerat luckan 150m bort, jag eldar på passet och röken låg rakt på kalvarna, hade jag inte gjort det hade dom fått vind på mig direkt och dragit. jag valde att skjuta på den bakre kalven för att inte störa den andra, hade hoppats på och få en dubblé. Kalven täcknade inte i skottet och gick fram 5m och fick nästa smäll, kalven var nu på väg in i skogen, hittade en lucka mellan träden och tryckte av, kalven vinklade och kom snett imot mig, såg nu att älgen var lite trött i benen men valde att skjuta även det fjärde skottet, blev osäker på hur de första träffat när älgen markerat dåligt och så ville jag gärna få chansen på den andra, precis när kalven ramla försvann den andra in i skogen, men som jag brukar säga: den är större nästa gång.

Skjuter med 308 Win laddad med Barnes ttsx 180grs, hade hoppats på bättre effekt men kulan är något tung för 308:an, med 150grs blir det nog bättre knall och fall effekt? Skotten satt bra och något jag tänkte på vid urtagning var att i lungorna var det som stansade hål stora som 5 kronor, det är nog kulans konstruktion med vingarna som gör det, har aldrig sett det på andra älgar jag skjutit med andra kulor. Det var en stryktålig kvigkalv på 48kg.

Ett par timmar senare knäppte det till framför mig, jag ser den minsta kalv jag någon gång sett för årstiden 25m bort, stog lite dumt till och väntade in bättre läge, men den vände bredsidan till för snabbt så jag hann inte med. Om den första vägde 48kg var denna nog bara 20kg.

Inga kommentarer: