måndag 8 februari 2010

Lyckad planering!







Jag sköt den sista kalven på licensen i fredags efter en bra planering, såg dom på torsdagen också och gjorde ett försök, brukar vara 3st ko, kalv och en kviga/tjur, jag smög på dom men var osäker på om det var kalven eller kviga/tjuren som stog bra till, de stog med långa avtsånd mellan sig och då är det svårt att se skillnaden i storlek. De blev oroliga och drog samma väg de brukar, naturligtvis var det kalven jag hade läge på men man vill ju inte chansa: Den är större nästa gång.



Var ute och spanade lite på fredagen och ser då 2 älgar ligga i en liten tätning, den tredje har passerat en väg och in i en annan såt. Jag kontaktar min far som ställer upp som "hund" Jag intar ett pass där jag kan nå älgarna där dom brukar passera, riggar skjutkäppen där åt och ropar på far att han kan gå mot älgarna. Det tar en minut så kommer kon precis som planerat, 100m bakom kom ytterligare en älg, men vilken? tittar ett tag i handkikaren och konstaterar att det är kalven, när kalven kommer i luckan ropar jag till och kalven stannar, avståndet är 180-200m och skottet går, tecknar tydligt och springer på tre ben iväg mot gränsen och jag skjuter en smäll till och älgen faller. Allt gick som planerat denna gång, men det är tur att det inte gör det varje gång.



Då har vi en älg liggandes i 50cm snö och långt till farbar väg, snöskoter är bra grejer.


1 kommentar:

pettz sa...

Man får gratulera!

Snyggt jobbat.